آیا آلفا لیپوئیک اسید برای افراد دیابتی مفید است؟

یکی از دردناک ترین عوارض دیابت، نوروپاتی محیطی است. نوروپاتی محیطی نوعی آسیب عصبی است که به طور کلی پاها را تحت تأثیر قرار می دهد، اما ممکن است دست و بازو را نیز تحت تأثیر قرار دهد. تا 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت از نوروپاتی محیطی رنج می برند.

علائم نوروپاتی محیطی عبارتند از: ·سوزش، سوزن سوزن شدن، بی حسی، درد و ضعف. نوروپاتی محیطی می تواند منجر به مشکلات جدی در پاها شود، مانند تاول ها و زخم هایی که بهبود نمی یابند و عفونی می شوند. زخم ها و عفونت ها می توانند خطر از دست دادن انگشتان پا یا بخشی از پا را به شدت افزایش دهند.

پزشکان به طور معمول برای درمان نوروپاتی محیطی داروهایی را تجویز می کنند، که ممکن است شامل داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج و کرم های بدون نسخه، چسب های ضد درد و اسپری ها باشد. همچنین از درمانهای جایگزین و مکمل از جمله " آلفا لیپوئیک اسید " نیز ممکن است استفاده کنند.

آلفا لیپوئیک اسید چیست؟

آلفا لیپوئیک اسید (ALA) ماده ای است که بطور طبیعی در سلول های بدن یافت می شود. این ماده گلوکز را به انرژی تبدیل می کند. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کنند و از بدن در برابر آسیب ها و احتمالاً بیماری ها مانند بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان محافظت می کنند.

برخلاف آنتی اکسیدان های دیگر، مانند ویتامین C و ویتامینE ، ALA هم محلول در چربی و هم محلول  در آب است، که همین مزیت کار آن را برای انتقال انرژی و مبارزه با رادیکال های آزاد آسان می کند.

منابع آلفا لیپوئیک اسید کدامند؟

بدن مقادیر کمی ALA تولید می کند، اما این ماده در برخی غذاها از جمله :اسفناج، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، هویج، انواع سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، مخمر آبجو، جگر و سبوس برنج یافت می شود. ALA ، به صورت مکمل نیز در بازار موجود است.

فواید آلفا لیپوئیک اسید برای سلامتی چیست؟

آلفا لیپوئیک اسید برای تعدادی از شرایط، از جمله: کاهش وزن، التهاب، بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیماری آلزایمر، روماتیسم مفصلی، مشکلات کبدی مربوط به الکل، بیماری ارتفاع، اختلال دو قطبی استفاده می شود.

با این حال، شواهد خوبی در مورد اثربخشی ALA برای این شرایط وجود ندارد. از طرف دیگر، ALA برای این شرایط مفید است:

•  کلسترول بالا( از طریق افزایش مقدار HDL یا کلسترول "خوب" و کاهش میزان LDL یا کلسترول "بد")

•  دیابت (با کمک به بهبود حساسیت به انسولین و در نتیجه کنترل سطح قند خون)

•  کمک به رفع آسیبهای پوستی ناشی از آفتاب یا کشیدن سیگار (با کاهش التهاب و کاهش سرعت پیری)

آیا آلفا لیپوئیک اسید به نوروپاتی محیطی کمک می کند؟

مدت طولانی است که در آلمان از آلفا لیپوئیک اسید برای درمان نوروپاتی محیطی استفاده می شود، اگرچه در بیشتر مطالعات از ALA به جای مکمل خوراکی به شکل تزریق داخل وریدی(IV) استفاده شده است. در مطالعه ای که در سال 2012 در مجله بین المللی غدد درون ریز منتشر شد، تجویز وریدی 600 میلی گرم آلفا لیپوئیک اسید در روز در طی سه هفته بررسی گردید، که منجر به کاهش قابل توجه درد نوروپاتیک از نظر بالینی شد.

در مطالعهALADIN (اسید آلفا-لیپوئیک در نوروپاتی دیابتی)، آلفا لیپوئیک اسید در دوزهای 600 یا 1200 میلی گرم در روز به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به مدت سه هفته، بصورت داخل وریدی تزریق شد، که در کاهش قابل توجه دردهای نوروپاتیک بدون عوارض جانبی قابل توجه، موثر بود.

از نکات منفی درمانIV ، هزینه ، ناراحتی و نظارت بالینی مورد نیاز برای تجویز داخل وریدی است. استفاده ازALA  خوراکی نیز مورد مطالعه قرار گرفته است: مطالعه ALADIN-III شامل آزمایش 600 میلی گرم ALA خوراکی سه بار در روز به مدت شش ماه بر روی 509 بیمار بود. در این مطالعه بهبود قابل توجهی در علائم نوروپاتی در بین این افراد مشاهده نشد، اگرچه عملکرد عصب آنها را بهبود داد.

با این حال، در آزمایش SYDNEY 2، دوز خوراکی 600 میلی گرمی ، 1200 میلی گرمی یا 1800 میلی گرمیALA یک بار در روز به مدت پنج هفته به 181 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 داده شد. علائم نوروپاتی در هر سه گروه بهبود یافت و نویسندگان نتیجه گیری کردند که دوز 600 میلی گرمی ALAیک بار در روز "نسبت خطر به سود بهینه ای" را فراهم می کند، زیرا دوزهای بالاترALA سبب افزایش تهوع ، استفراغ و سرگیجه می شدند.

آیا مصرف آلفا لیپوئیک اسید، عوارض جانبی دارد؟

ایمنی مصرف خوراکی آلفا لیپوئیک اسیدبه عنوان یک مکمل تایید شده است. اما، تحقیقات زیادی در مورد استفاده طولانی مدت از ALA انجام نشده است. شایعترین عوارض جانبی مصرف آن عبارتند از:حالت تهوع، اسهال، استفراغ، بثورات پوستی.

از آنجایی که ALA احتمالاً می تواند سطح قند خون را کاهش دهد، در صورت مصرف همزمان ALA و قرص های کاهنده ی قند خون یا استفاده از انسولین، ممکن است دچار علائم هیپوگلایسمی مانند ضعف، منگی، سردرد، تعریق، گیجی، تحریک پذیری، بالا رفتن ضربان قلب شوید.

آلفا لیپوئیک اسیدممکن است با سایر مکمل های غذایی مانند پسیلیوم، شنبلیله، صمغ گوار، شاه بلوط هندی و جینسینگ اندرکنش دهد.

آیا افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی باید اسید آلفا لیپوئیک مصرف کنند؟

اگر به نوروپاتی محیطی مبتلا هستید و می خواهید که مصرف ALA را برای بهبود این شرایط امتحان کنید، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر از انسولین یا داروهای خوراکی کاهنده ی قند خون از گروه سولفونیل اوره ها استفاده می کنید، اگر به بیماری کبدی، یا بیماری تیروئید مبتلا هستید و یا مقدار زیادی الکل می نوشید و اگر باردار هستید یا به نوزاد خود شیرمی دهید، نباید ALA مصرف کنید.

به یاد داشته باشید که هیچ تضمینی برای اثربخشی  ALA وجود ندارد. اگر شما و پزشکتان تصمیم گرفتید که اثربخشی آلفا لیپوئیک اسید را امتحان کنید، در مورد دوز روزانه ی آن تصمیم بگیرید (به عنوان مثال 200 تا 400 میلی گرم سه بار در روز) و در صورت بروز عوارض جانبی یا تشدید علائم نوروپاتی، مصرف آن را متوقف کنید. همچنین، در مورد طول مدت درمان همراه با پزشکتان تصمیم گیری کنید. اگر متوجه بهبودی در علائم نشدید، بهتر است مصرف ALAرا متوقف کنید.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/education/is-alpha-lipoic-acid-good-for-people-with-diabetes/